THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES ?

Selasa, 3 Februari 2009

Pak Ali bukannya tamak‏

Pada
satu hari, Pak Ali pergi ke hutan untuk mencari kayu api. Pabila lalu kat
kawasan tasik, Pak Ali tergelincir dan kapak buruknye terjatuh dalam tasik
tu. Maka datanglah Pari Pari Tasik kepada Pak Ali.



Pari Pari: Kenapa
dengan kau?







Pak
Ali: Kapak aku terjatuh ke dalam tasik.







Pari
Pari pun menyelam dan kembali bersama kapak perak.





Pari Pari: Inikah kapak kamu?





Pak Ali: Tidak.





Pari Pari pun
menyelam dan kembali bersama kapak emas.





Pari Pari: Inikah
kapak kamu?





Pak Ali: Tidak,
kapak aku buruk sahaja.





Pari pari pun
menyelam dan kembali bersama kapak buruk.





Pari Pari: Inikah
kapak kamu?





Pak Ali: Ya, itulah
kapak buruk aku.





Pari Pari Tasik suka
sikap Pak Ali yang jujur itu lalu memberikan

ketiga-tiga kapak itu
kepadanya.





Pada hari lain
pulak. Pak Ali berjalan di sekitar tasik yang sama bersama

isterinya. Kali ni
isterinye plak yang jatuh ke dalam tasik. Pak Ali susah

hati. Maka datanglah
Pari Pari Tasik kepada Pak Ali..





Pari Pari: Kenapa
kau bersedih?



Pak Ali: Isteriku
jatuh ke dalam tasik.



Pari Pari pun
menyelam dan kembali bersama Angelina Jolie.



Pari Pari: Inikah
isteri kau?



Sambil menangis Pak
Ali menjawab... "ya, itulah isteriku..."



Pari Pari pun marah,
"Sungguh ku tak sangka, kau yang jujur satu masa dulu

telah menjadi tamak".





Sambil menahan pilu
Pak Ali menjawab, "Aku bukan tamak, kalau aku kata

tidak' pada Angelina
Jolie... kau akan bawakan pula Pamela Lee...kalau

aku katakan 'tidak'
juga, barulah kau bawakan isteriku..bila aku kata

'ya', kau akan
berikan mereka bertiga padaku...". Aku yang miskin ni tak

mampu tanggung
mereka semua".

0 comments: